Learning outcomes of manipulative basic motion using the game of bounce the ball to the target
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study aims to determine the increase in learning outcomes of basic manipulative movements using the game tossing the ball to the target at the students of SD Negeri Pasirsari 02 Pekalongan City. The type of research used is a Class Action Research (CAR) model or Class Action Research. The subjects of this study were students of class III (Three) SD Negeri Pasirsari 02 Pekalongan City for the academic year 2020/2021, totaling 16 students. The data analysis technique used was descriptive quantitative, students who took part in the learning had reached the minimum level of completeness criteria specified, namely the value 7 ,5 The class average in learning basic motion manipulative catching the ball using a target has a positive impact on increasing student interest and motivation as indicated by the average class increase. This is indicated by an increase of 2% in the second cycle, namely from 74% in the first cycle and increased to 76% in the second cycle and an increase of 4% in the third cycle to 80%.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Achmad Rifa’i RC dan Catharina Tri Anni, 2009. Psikologi Pendidikan.Semarang: Universitas Negeri Semarang Pres.
Achmad Sugandi, 2004. Teori Pembelajaran. Semarang :UPT MKK UNNESS Adang, Suherman, 2000. prinsip – prinsip perkembangan dan modifikasipermainan. Semarang, Depdiknas
Agus Kristiyanto, 2010. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Dalam Pendidikan Jasmani dan Kepelatihan Olahraga. UNS Press.
Aip Syarifudin dan Muhadi. 1992. Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Depdikbud.
Alvian, Nur Achmad. 2013 Pengembangan Model Pembelajaran Gerak Dasar Keseimbangan Melalui Pendekatan Permainan Si Bolang. Skripsi UNNES.
Amung Ma’mun dan Yuda M. Saputra. 2000.Perkembangan gerak dan belajar gerak : Depdikbud.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prossedur penelitian. Jakarta : PT rineka cipta. Djumidar,1997. Dasar-dasar Atletik. JakartaDepartemen pendidikan dan kebudayaan.
Eko, Ariyanto. 2012 Upaya Meningkatkan Minat, Motivasi, Dan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Hang Style Dengan Media Bola Gantung. Skripsi UNNES.
Elizabeth B. Hurlock,1993. Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga Hamzah B. Uno, 2009. Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di BidangPendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasan, Cukup. 2012 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Lari Jarak PendekMelalui Metode Pembelajaran Pendekatan Bermain. Skripsi UNS.
Kurikulum Penjas, 2004 Standar Kompetensi Penjas SD/MI. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Muhammad Surya. 2004. Psikologi pembelajaran dan pengajaran. Bandung.Pustaka Bani Quraisy.
Rusli Lutan, 1988. Belajar Keterampilan Motorik, Pengantar Teori dan Metode. Jakarta: Departemen P&K Dirjen Dikti Proyek Pengembangan Lembaga Pendidikan dan Tenaga Kependidikan.
Rusli Lutan & Sumardianto.2000. Filsafat Olahraga : Depdikbud.
Slameto, 2010. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Sikumbang, M dkk. 1982. Kesegaran Jasmani. Padang
Silabus Pendidikan Olahraga SD N Sokatengah 02, tahun 2012. Soemitro. 1992. Permainan kecil. Jakarta :Depdiknas Sukintaka. 1992. Teori Bermain untuk D2 PGSD : Depdikbud
Sutrisno, Hadi. 2001. Metodologi research. Yogyakarta : Andi offset.
Tim Abdi Guru. 2007. Penjasorkes untuk SD kelas V. Semarang : Erlangga. Wahjoedi. 2001.